Antidoping
POLICY – Antidoping
- Vi arbetar aktivt för att vara en anläggning fri från dopning
- Vår definition av dopningsmedel är densamma som Lagen om förbud mot vissa dopningsmedel (1991:1996)
- Vi står för en ren och hälsosam träning utan dopningsmedel, alkohol och narkotika
- Vi samarbetar med polisen
- Vid misstanke om doping kommer vi att ta kontakt (samtal) med den vi misstänker och stänga av vederbörande tills misstanken inte längre kvarstår
- Medlem som gjort sig skyldig till dopningsbrott kommer att stängas av
HANDLNINGSPLAN – Antidoping
Förebyggande
Ansvarig personal genomgått utbildning via PRODIS/100% REN HÅRDTRÄNING
Utbildningen kommer uppdateras och diplomering genomföras fortlöpande.
Handbok kring antidopingarbetet finns tillgänglig för samtlig personal.
Att skapa en god relation till kunderna och att ha en öppen kommunikation är viktiga byggstenar i vårt arbete mot doping.
Information kring vår policy kring doping och droger finns väl synlig i gymmet och på hemsida.
Vid misstanke
Vid misstanke om att någon kund använder sig av dopingpreparat ska i första hand ansvariga (Olle och Anna-Karin) ta kontakt och ha samtal med berörd kund.
Avstämning med övriga anställda för att kolla om någon annan sett/hört något som kan ligga till grund för misstanke.
Berörd kund kan stängas av tills misstanken inte längre kvarstår.
Kontakta polisen?
Efter samtal med den berörde så tar gymansvariga kontakt med polis om man gör bedömningen att det finns anledning till detta. Det kan gälla allt ifrån avstämning och hjälp om hur man ska gå vidare eller anmälan om brott.
Vid ett positivt dopningsfall
Visar det sig att det uppstått ett positivt dopingfall stängs kunden av i två år.
Samtal med berörd kund om vårt ställningstagande och om kunden har behov/önskan om hjälp och stöd hänvisar vi i första hand till kommunens stödinsatser inom öppenvården.
Kontaktuppgifter:
Osby – Familjehuset
Marklundavägen 8C, 283 42 Osby
0479-52 85 96 familjehuset@osby.se
För mer information om Familjehuset: https://www.osby.se/stod–omsorg/familj-barn-och-ungdom/stod-till-familjer/familjehuset.html
Uppföljning
Uppföljning med berörda parter (ex polis och berörd kund ska) göras för att säkerställa att vår hantering följt riktlinjerna och varit tillgodo för samtliga inblandade.